Login
Home / Comprendre / Arrêté Royal
A+ R A-

L'Arrêté Royal, de sa genèse à ses conséquences

Email

Plus de sept ans après son entrée en vigueur, l'Arrêté Royal du 9 Mars 2003 relatif à la sécurité des ascenseurs, pose toujours problèmes. Malgré de prometteuses avancées en 2005, la situation n'a guère évoluée. Sa mise en oeuvre reste très problématique et ceci pour diverses raisons:

Nous constatons qu'un certain fatalisme règne parmi les propriétaires.
Saviez-vous que ...

  • L'AR belge ne découle pas d'une directive européenne mais bien d'une recommandation européenne
  • L'AR belge est beaucoup plus contraignant que ce que prévoit la recommandation,
  • Un AR peut être amendé.


Comment en est-on arrivé là ?

Vous trouverez, dans ces pages, des débuts de réponses. Le lobby des ascensoristes est en pour nous la principale raison. Cet AR représente une manne financière exceptionnelle, à notre détriment !

Cette section se consacre à l'analyse de l'AR (pour plus d'information, consultez notre dossier de presse). Si vous souhaitez des informations sur l'évolution de la situation, rendez-vous à la rubrique Situation actuelle.

Joomla Templates and Joomla Extensions by ZooTemplate.Com

Commentaires

Vanwege een wat ongelukkige historie op het gebied van liftkeuringen kan ik mij voorstellen dat het huidige KB zeer onaangenaam overkomt.
Immers vroeger hoefde niets en nu moet alles binnen een voor liften te korte periode.
Dat de liftenfabrikanten daar een grote invloed op hebben gehad is eveneens zeer waarschijnlijk, maar deze groep lijkt nu in haar eigen mes te vallen gezien het tekort aan adequaat personeel.
Anderzijds is het ook niet vol te houden dat er nog liften in bedrijf zijn die al te oud zijn voor een museum.
Wat wellicht een oplossing zou kunnen zijn is het meer gefaseerd laten uitvoeren van broodnodige moderniseringen en daar een amendement op het KB op baseren .
Lifteigenaren die met veel aanpassingen worden geconfronteerd zou ik nieuwe liften adviseren met een op anno 2011 aangepast onderhoudscontract die de totale verantwoordelijkheid inclusief materialen overneemt gedurende 20 a 30 jaar.
Een goed contract omvat dan ook boetes wegens nalatigheid en het niet binnen een afgesproken tijd oplossen van problemen.
Eveneens omvat een goed contract de jaarlijkse prijsaanpassing die in overleg met de klant wordt bepaald.
Een dergelijk contract zou ook de aanschafkosten voor een groot deel kunnen absorberen
Welkom in 2011!!

Cervantes

- Cervantes 19-05-2011 10:40 #1

Citer